1. tésztahid

Szolnokon mikor épült a Tiszavirág gyaloghíd, akkor  a Szolnoki Műszaki Szakképzési Centrum iskoláinak meghirdettek egy versenyt. A feladat az volt, hogy száraztésztából (szponzor a Gyermelyi cég volt) el kellett készíteni a hidat. 

Adatgyűjtés:
Akkor még csak a pilonok álltak, némi acélszerkezettel. De fényképezőgéppel a helyszínen dokumentáltam.
Egy nagyon pixeles terv volt  a honlapra kitéve. Erről gyakorlatilag a szög adatokat tudtam leszedni.
Szöveges formátumban meg volt adva a pilontávolság, magasság, csőátmérő, stb...

Adatnyerés:
AutoCAD rajzprogramot oktatok. A fotókat  és a képeket beszúrtam, és az ismert méretek szerint nagyítottam M=1:1-re. Aztán körberajzoltam, és az ismeretlen méreteket leolvastam. Kiderült, hogy több megadott adat nem felelt meg a valóságnak (...).

Váz:
Akkoriban hozták az iskolánkba az első digitális táblákat. 10mm-es rétegelt lemez volt a burkolat. Gondosan szegezve. Nagylelkűen (és hátsó szándéktól vezérelve) segítettem kicsomagolni, és megkaparintottam a csomagolást... ...majd kis bütyköléssel pont egy állvány jött ki belőle. Azért ilyen és ekkora, mert ennyi anyag volt. Milyen érdekes összefüggés.

Terv:
AutoCAD terv alapján egy csomagolópapírra felszerkesztettem a hidat. Egyetem után nem gondoltam, hogy valaha fogok még rúdkörzővel szerkeszteni. Soha ne mond, hogy soha... Majd az állványon meghatároztam a híd helyzetét, pilonok helyzetét, és átszurkáltam a körvonalat. Majd oda is felrajzoltam a híd körvonalát. Pilonokat valami eselék fából készítettük. Ami nem látszik, hogy a pilonokba furatba van ragasztva a kosárfül. Nem bíztam a ragasztó hosszú távú szilárdságában.

Kosárfül:
Az ív kartonpapírra lett készítve (képen a fal mellett van). A ragasztási pontok szerkesztve lettek, azért, hogy a függesztő rudazat ragasztási helyre legyen ragasztva. Ezeket a pontokat összeépítésnél derékszög vonalzóval az futófelület keresztmerevítő hevederjétől felvetítem, hogy szépen "függőlegesen" álljon.
A kosárfülek végei a pilonokban lévő furatba lettek ragasztva. Csavarásra azért még nem mertem ennyire terhelni, így az összeépítésig kartonpapírral ki lett középen támasztva.

Járófelület:
Semmi különleges trükk nem volt. A szerkezet fejjel lefelé készült. Az elemi szálak eltolással lettek letéve, azért, hogy ne egy helyen legyengítve a szerkezet. a szálakat keretsztben 1-1 heveder tartja síkban. Ezek a hevederek osztásába csatlakozik bele az alsó rácsos szerkezet, a korlát, és a kosárfülhöz a függesztő rudazat.