Faeszterga
Aztán suliban a gyakorlatunk a Szolnoki Bútorgyárban volt. Itt elég sokat esztergályoztam. Nem tanítottak, hanem dolgoztunk. Azért nem tanítottak, mert a faesztergályos egy külön szakma!
Volt egy pár elfuserált esztergapróbálkozásom, de nagyon nem voltak jók!
-Van egy orosz pisztolyfúró hajtotta jószágom, de komoly munkára alkalmatlan. Harmatgyenge.
-Dolgoztam egy orosz asztali kis egyengető gyalugéppel aminek közvetlenül a tengelyén eszterga volt. Az 4000 1/min fordulat, és az asztalon menetközben eltáncoló gép nem nyugtatott meg.
-Aztán kaptam egy centrifugamotoros házi gépet. Egészen pofásan sikerült rendbehozni. De sajnos nagyon gyenge volt. Elajándékoztam, mert egy ismerősnek ez volt a szíve vágya.
-Aztán vettem egy lakatos által készített gépet.
Pedig pofás kis jószág volt! Gépi előtolás nagyoláshoz. Itt a a képen a nagy ékszíjtárcsa a gépi előtolásé!
Késszán. Nem fémeszterga, de sokkal könnyebb hosszú szakaszon géi előtolással precízen átmérőre szabályozni
Rendes csapágyazás, 3 sebesség, tokmány (mondjuk 3 pofás, de a semminél több! Nem szerencsés, mert balasetveszélyes -> elveri az ember kezét...)
Sajnos rezonált, hajlott, kézzel meg tudtam mozgatni a szerkezetet. Lefúrtam a beton padlóhoz, de az sem sokat segített. Fájt a szívem érte, de eladtam. Pedig a funkciói nagyon csábítóak voltak!
Nem akarom leszólni, mert a lakatos becsülettel megalkotta! De mivel nem szakmája nem tudta mire kell odafigyelni, hogy tényleg jó gép legyen. Merevség, rezonanciamentesség!
Elhatároztam, hogy készítek egyet. Egy jót!
Minden esetben fontos, hogy ne nulláról induljunk. Már láttam pár jó gépet (és sokkal több problémásat) Már volt elképzelésem. Ismertem pár hibát.
Nagyapám bognár volt. Volt egy házi készítésű esztergája. Sajnos költözéskor az esztergáról csak a szegnyerget tudtam lementeni.
Ebből indultam... A legnehezebben elkészíthető rész már megvolt! A nagyapám gépéről a szegnyereg. Édesapám készített bele egy morse hüvelyt. Én meg hozzá egy esztergát. Fiamnak a lecke fel van adva...
A szokásos alapok: Azért ilyen, és ekkora, mert ennyi, és ilyen, és ennyi anyagom volt.
A házunk előtt volt egy gyerek játszótér. Nem nagy, egy hinta, és egy beton ping-pong asztal. Nem önkormányzati tulajdon volt, a Háztömbé. "Nemkívánatos" emberek kezdték onnan lakásokat figyelni.
Első betörés után a lakók úgy döntöttek hogy el kell bontani. Felajánlottam, hogy az acélanyagért szakszerűen lebontom. Kacérkodtam a gondolattal, hogy a gépet acélcsövekből álmodom meg, de féltem az előző gép hajlékonyságától
Viszont a ping-pong asztal lapját alulról 2 db 50x50 szögvas tartotta...
A váz 2" lucfenyő pallóból készült. Száraz, asztalosipari anyag, természetesen gyalulva. Az ágyazati gerenda éleire 4 db 50x50 szögvas került. Ugyan honnan került. A szögvas méretéhez készült a váz. :-) Gombhoz a kabát.
Motor. Sokat kerestem. A gép nagy fordulatszámtartománya miatt úgyis áttételt kell tenni rá. Nagy indítónyomaték, ~220V-os táplálás. Talpas kivitel. A vázra ajtózsanérral került egy tálca. Erre a motor. A tálca vízszintesen áll, az élszíjfeszítést a motor önsúlya végzi. Nem "pattog". Persze jó lett volna egy póluspár váltós dahlander motor, vagy egy PIV hajtómű. vagy egy fogaskerekes sebességváltó. Csak egyik sem volt a polcon.
Viszont felbukkant egy szivattyú motorja. Hosszú tengelyvég, 1440 1/min fordulat, 750W, és INDÍTÓRELÉ + indítókondenzátor. Persze, hogy nem indult. Relé nem húzott be. Szétszedtem a relét. 11 menetes tekercs, szakóca felépítés, semmi kontakthiba. Mérgemben egy zománcozott huzaldarabbal 16 menettel (ennyi fért egy sorba, kisebb volt a keresztmetszete) újratekertem a relét. Pöcc-röff iszonyú nyomatékkal indult. A tekercs menetzárlatos volt. A tárgyak gonoszak... (Képen látszik két mániám: A kezdeti, és javított állapotot mindig dokumentálom az alkatrészen. A másik, hogy lefotózom. A fene sem emlékszik rá 2 hét múlva...)
Áttétel. Szintén nyűgös téma. nagyoláshoz 500 1/min nagy átmérőhöz 1000 1/min, kicsihez 3000 1/min kell.
Álmodjunk nagyot! De okosan. Excel a barátom... 500,1000,2000,3000,4000 1/min tengelyfordulatszám áttételt terveztem, úgy, hogy a szíjhossz lényegesen ne változzon, és a nagy kerék elférjen az EAN 340/1000 fémesztergán.
majd excelben még egyszer kiszedni!!!
Persze, hogy ilyen lépcsős áttétel készen nincsen. Viszont 20mm-es rétegelt lemezem volt. A központi furatot kifúrtam, majd a tengelyre felütöttem. Minden réteg ragasztva lett, és forgácslap csavaral összehúzatva.a tengelyhez hernyócsavarokkal lett rögzítve. Mielőtt valaki a tapadást, és a kopásállóságot probémaként vetné fel: 3 réteg parkettalakkal lett lakkozva. Örök mint a nyomor. A motornál primitív megoldással rögzítettem a lépcsős ékszíjtárcsasort. A motor tengelyén ékhorony van. A hernyócsavarok végét úgy esztergályoztam le, hogy illeszkedjenek a reteszhorony 2 végébe. Az íves végeken nem pontszerűen fekszik fel, nem mócsingolja szét.Legalábbis remélem. Gépészek ne sírjatok! Több éve használom, eddig bevált.
Orsó. Ezen gondolkodtam legtöbbet. Nem találtam sehol nagy falvastagságú acélcsövet. Kőolajfúrásnál használnak nagy falvastagságú fúrócsövet. Nem tudtam szerezni. Aztán a bontott hinta lábaira pillantottam. Rozsdás, ronda, de legalább van. Külső mérete alapján pont jó volt az UC-208 típusú Y csapágyhoz (ez a fajta csapágy olyan mélyhornyú golyóscsapágy, aminek a külső felükete gömbfelület, és a hozzzá illő a csapágyházban önbeálló).
Csak az a fránya falvastagság! Nem mertem használni. Ha a fémeszterga tokmány elrepül.... Na itt volt egy ötletem.
A csapágyon keresztül menjen egy beragasztott tölgy betét. Epoxy ragasztó, mindkét felület bekenve, majd egy finommechanikás nagykalapács... A fa tengelyek csapágy alá nyúlnak.
Ezen a ponton szoktak a gépészek hangosan felzokogni... Hogy megnyugtassam a gépészeket: Egy kopott EAN 340/1000 esztergán én illesztettem a csapágyan 250mm hosszon! :-)
A menesztő oldalra ahány munka, annyi befogás kell. Kényelmes megoldásnak tűnik a 4 pofás tokmány, de nagy a tömege, és ha hozzáér a kezed forgás közbe, akkor nagy bajt tud okozni... A 3 körmös menesztőt nem illik ebbe fogni. 3 fajta rögzítés lett készítve:
-A tengely Morse 2 kúpra lett feldörzsölve. Igaz, hogy fabetétben van, de bevált, és működik! (parkettalakkal kopásálló, a rugalmas fa miatt alig tudom kiütni!)
-4 pofás tokmány illesztőperemre rögzítve
-Minden más illesztőperemre rögzítve. (példának itt van egy rétegelt lemez csiszolótárcsa hátulja)
Na és ez az illesztőperem hova illeszkedik? Nem a tengelyre, hanem a csapágy kinyúló belső gyűrűjére. A hernyócsavarokat hosszabbra cseréltem. illesztőperem-csapágy-tengely nyomatékátadást ez végzi. Legalább olyan defektes ötlet, mint a motor ékhornyába hernyócsavart hajtani, de működik.
Garantáltan nem üt, a csapágyat közvetlenül terheli.
Motor kapcsolója. Sok helyen egyszerű mechanikus kapcsolóval oldják meg. Alapvető munkavédelmi hiba. Áramszünet, leáll a gép. Visszajön az áram, kontrollálhatatlanul indul. Nyomógombos indítás kell, öntartó relével. A gép másik vége felé meg egy vészleállító gomb. Bármi zavart észlelünk a forgó tárgy elől ellépünk, és akár csípővel ki lehet kapcsoni a gépet. Volt már olyan helyzet amikor nagyon kellett. Bontott alkatrészek között találtam egy doboz nélküli vészleállító gombát. A magam szórakoztatására laminált partkettából raktam össze a vészleállító dobozát. A lábak között van szintén laminált parketta dobozban az öntartó relé "elekrtonikája". A laminált parkettát nem könnyű begyújtani. Nem tűzveszélyesebb mint a boltban kapható műanyag doboz. Nem szép, hanem olcsó
Szegnyereg beállítása: Darabokra szét lett szedve, és kimosva. A külsejét lefestettem. A képen látszik, hogy a Morse2 kúp utólag lett beleesztergályozva. A tokmányba egy hegyes csavart fogtam, és bekapcsolva a forgást ellenőriztem ennyit üt a hegye. Beállítás után a szegnyeregbe forgócsúcsot fogtam, és addig állítotam, alakítottam a szegnyerget, míg mind magasságban, mint keresztirányban a 2 csúcs ne érintette pontosan egymást. Majd a tokmányt levettem, és a szegnyeregbe fúróval, majd egy Morse2 dörzsárral a menesztő oldali tengely fabetétjébe kúpot esztergályoztam. Ha az ágyazati gerenda egyenes, akkor ez végig jól működik. Majd, ha a másolóadapter elkészül, akkor derül ki mennyit csal. addig fel sem tűnik.
Gépészeti 60°-os for.gócsúcsot használok. Nem szerencsés. Repeszthet. Központfúróval elő szoktam fúrni a fát
2 pofás fésűs tokmány. Kosszlyukfúrón használnak ilyet. 25mm-ig lehet vele fúrót megfogni!!! Édesapám készített hozzá morse 2 kúpos szárat. Combos jószág...
Csodálatos a tokmánykulcs. Akinek kalapács van a kezében mindent szögnek néz...